Van Assisi naar Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Paul en Annet ? - WaarBenJij.nu Van Assisi naar Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Paul en Annet ? - WaarBenJij.nu

Van Assisi naar Rome

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Paul en Annet

07 Mei 2014 | Italië, Rome

Hallo allemaal,

Weer leuke reacties, dank je wel.

Maandag 5 mei. Wij kijken naar buiten, de zo'n schijnt! Wij ontbijten vroeg, want vandaag fietsen wij van Assisi naar Narni.
In het boekje staat: deze etappe is voor veel fietsers eigenlijk te lang, ook vanwege de talrijke klimpartijen. Wij gaan van Assisi langs Spello naar Bevagna, een leuk plaatsje. Paul haalt even fruit voor onderweg. In Bastardo is het tijd voor koffie. Wij zijn dan al wat gestegen o.a. 4 km 4-5%. Na de koffie 3 km 4%, 1,2 km vals plat, dan weer 3 km 3-4% en 1,4 km vals plat. Daarna een afdaling van 11 km, jammer dat de wegen zo slecht zijn, wij moeten steeds remmen I.v.m. kuilen. Als er geen auto's achter ons zitten, kunnen wij de linker helft van de rechter baan nemen.
Als het heel rustig is, rijden wij soms helemaal links.
Wij eten om de twee uur banaan, appel of een bakje yoghurt.
Wij zien twee keer een dood gereden slang op de weg liggen.
Dan nog 11 km vals plat en dan een afdaling van 6,3 km.
Wij waren van plan om in Narni Scalo te stoppen, maar wij gaan wel goed vandaag, dus rijden wij door naar Narni.
Dat betekent nog een keer 3,5 km 5% stijgen.
Onderweg zien wij nog sneeuw op de bergen in de verte liggen, dat hadden wij hier niet meer verwacht.
Narni zelf is verre van vlak, om bij het hotel te komen moeten wij zelf wat trap treden op.
Na het douchen lopen wij terug naar het plein van Narni (via de Duomo- kerk). Op het plein wat gedronken en mensen zitten kijken, het is er gezellig druk. Narni is een middeleeuws stadje.
Voordat wij Narni binnen fietsten zagen vanaf de brug wij een indrukwekkende boog. De boog was uit de tijd dat keizer Augustus, ter vernieuwing van de Via Flaminia.
In het stadje hangen weer allerlei vlaggen, het is feest van 24 april t/m 11 mei. Kinderen lopen in middeleeuwse kleding, meisjes hebben buiten een uitvoering.
Wij eten buiten, de restauranthouder adviseert ons om een schotel vleeswaren en kaas uit de streek te nemen, ongezouten brood met truffelolie erbij, een kan wijn. De wij wordt gedronken uit aardewerk bekers. Wij vinden niet alle vleeswaren even lekker en laten de vetste liggen. De restauranthouder vraagt wat wij ervan vonden, wij zeggen dat wij meer kaas verwacht hadden, dat gaat hij als nog voor ons regelen.
Als wij naar ons hotel lopen komen wij langs een paleis, waar hekken voor staan en veel mensen. Dan worden wij nieuwsgierig en blijven wachten op wat komen gaat.
Jongens en jongetjes met een trommel geven een optreden, ook zij weer allemaal verkleed in middeleeuwse kleding.
Het gaat er erg amateuristisch aan toe, maar de verschillende groepjes krijgen veel applaus.
Wij hebben vandaag 72 km gefietst, waarvan 930m gestegen en 820m gedaald.

Dinsdag 6 mei. Op dinsdag stuurt Paul altijd een mail naar de trombosedienst. Wij krijgen geen internet verbinding. Paul mag het tablet van iemand gebruiken, die in het hotel werkt.
Na het ontbijt vertrekken wij uit Hotel Dei Priori. De etappe is tot Fiano Romano 59,4 km. Wij willen liever wat verder fietsen zodat wij woensdag een korte etappe hebben, zodat wij vroeg in Rome zijn, want Lydia en Emile komen woensdag.
In Morlupo is geen hotel met WiFi. In Capena is een B&B Villa Olcimia. Paul vraagt of hij WiFi heeft en begrijpt dat er internet is.
Als wij Narni uit zijn, even later een klim van 2 km 5-9%.
Langs de kant van de weg bloeien de wilde cyclaampjes.
Ook buiten hebben de mensen cyclamen in potten staan, de cyclamen staan daar mooi te bloeien, ik begrijp niet hoe die mensen dat doen.
Het is even later 4km "op en af" zoals Reitsma dat noemt in zijn boekjes. Dan 1,9 km 5-8%. Wij hebben amper door wanneer wij aan een stijging uit de tekst van het routeboekje beginnen.
De hele route is stijgen of dalen.
In Montebuono is het tij voor koffie met een donuts.
Even later weer 1,4 km 3-4% dan 2 km 5-12%.
Dan weer 5km dalen, weer 1,4 km stijgen 3-5%.
Als wij een appeltje aan het eten zijn, word ik door een insect gebeten in mijn rug, door mijn fietsshirt en zijden topje heen.
Na Fiano Romano 400 m 7%, dan 4,5 km " op en af".
Het plaatsje Capena komt na 1,5 km stijgen.
In Capena wat gedronken voordat wij verder zoeken en vragen naar de B&B, weer 1 km stijgen.
De B&B had geen WiFi.
Na het douchen naar het centrum van Capena gelopen.
Weer wat gedronken bij dat aardige meisje.
Wij hadden het tablet bij ons, want ik had onderweg een bordje met WiFi zone gezien
Daar moest je een wachtwoord voor hebben.
Weer bij dat vriendelijke meisje wat gedronken.
Toen wij haar om het paswoord vroegen, vertelde zij dat het bereik niet de hele dag aanwezig is.
Wij mochten de laptop van het restaurantje lenen.
Paul vraagt haar meteen waar wij lekker kunnen eten.
Het is een behoorlijk stuk lopen . Zij geeft ons ook het adres van een restaurant waar je goed kunt eten en dat laatste klopt, wij hebben er heerlijk gegeten.
Vandaag 72 km, waarvan 720m gestegen en 935 km

Woensdag 7 mei. Als wij de gordijnen open doen, zien wij dat het buiten mist. Van Lydia en Emile krijgen wij een SMS dat het vliegtuig vertraging heeft I.v.m. mist, die boven Rome hangt.
Vandaag de laatste etappe naar Rome.
Wij hebben gisteren gekeken waar wij de route moeten vervolgen.
Voordat wij Capena in gingen, bij die T kruising links af.
Wij fietsen terug naar de T- splitsing, zetten de km teller op 0 en gaan afdalen. De weg is druk, de enige ruimte die wij krijgen is die van de witte streep, nog geen 20 cm.
Na 900 m moesten wij rechts af richting Morlupo, als wij 1100 m gefietst hebben vraagt Paul aan een wielrenner of wij goed gaan naar Morlupo. Nee dus. In het boekje staat links i.p.v. rechts.
Ik bedenk op de fietst dat ik Chris en Martin even een mail stuur en de fout door geef. Het mailadres zit in de voorklep van mijn stuurtas. Briefje weggewaaid denk ik. De klep wil tijdens het afdalen nog wel eens open waaien. Jammer nu kan ik ze niet bereiken, wie weet komen wij ze nog tegen in Rome.
Wij hebben nu ook een half uur ? vertraging.
In Prima Porta is het weer tijd voor koffie met wat te eten erbij. Wij hebben dan de nodige klimmetjes er weer op zitten.
In Sacrofano was het hoogste punt voor vandaag.
Wij gaan aan het dwalen als in Labaro het fietspad is afgesloten.
Wij moeten een paar viaducten van de autobaan onderdoor.
Wij volgen daarna 12 km het fietspad naast de Tiber naar Rome.Wij zien veel groen, zelfs twee keer een kudde schapen, dat verwacht je niet zo vlak bij Rome.
Ondertussen weten wij dat Lydia en Emile veilig geland zijn en een tijdje later krijgen wij weer een SMS dat zij in het hotel zijn.
Nu wij nog. Wij fietsen Rome in het noorden binnen en het hotel is in het zuiden van Rome. Wij fietsen ca. 17 km door Rome en zijn ca. 15.00 uur ook in het hotel.
Ons feestje is compleet Als wij Lydia en Emile zien.
Wij hebben eerst gezellig bij zitten kletsen.
Zij hebben nog wat nette kleding meegenomen voor ons en zakken met dropjes en winegums, die hadden wij vast gemist.
Lydia en Emile hebben de buurt al verkend en gezien waar wij wat kunnen drinken en een restaurantje gezien waar het 's middags druk was, dus daar gaan wij eten. Gezellig met z'n vieren en het was heerlijk. Vandaag hebben wij 74 km gefietst, 515m gestegen en 590m weer gedaald. Totaal naar Rome 2190 gefietst.
Wij gaan nu met z'n vieren een paar dagen Rome verkennen en Emile zijn verjaardag vieren.
Tot na die tijd.

Allemaal de hartelijke groeten van ons vieren vanuit Rome

• 08 Mei 2014 - 07:42

Peter, Joost, Joep, Diana:

Geniet van deze bijzondere dagen.

• 08 Mei 2014 - 08:18

Herbert Froma:

Hallo vriend en vriendin, wat een prestatie hebben jullie weer verricht ! Gefeliciteerd met de veilige aankomst in Rome. Hartelijke groet aan Emiel en Lydia. Hier in Ossenzijl lijkt het wel herfst, donkere lucht en harde wind, af en toe regen. Onze B&B gast is al weer weg, maakt een wandeling van 4 weken.
    Wij hebben een nieuwe sloep gekocht maar die blijft zo als het er nu naar uit ziet vandaag in het botenhuis liggen.
    Hartelijke groet,
    Herbert en Jacqueline

• 08 Mei 2014 - 10:16

Arie En Gerry:

Heel veel plezier samen in Rome het zal vast een gezellige boel zijn.

Groetjes, Arie en Gerry

• 08 Mei 2014 - 10:43

Karen En Marco:

Gefeliciteerd met Emiel vandaag.

Heel veel plezier daar met zijn vieren.

Groetjes,

Karen en Marco

• 08 Mei 2014 - 14:16

Joke:

Een hele prestatie met al dat klimmen en dalen. Annet maak je onderweg notities, want je kunt dat toch allemaal niet onthouden!!!! Fijn dat alles goed is gegaan en jullie heelhuids het einddoel hebben bereikt.
    Gefeliciteerd met jullie zoon. Heel veel plezier samen in Rome. Hartelijke groeten, Joke

• 08 Mei 2014 - 15:23

Jacq.:

Mooi verslag weer! Gefeliciteerd met Emile en geniet van en met elkaar!!

• 08 Mei 2014 - 16:47

Rob En Wilma:

Gefeliciteerd, een dubbele !!!! Ten eerste met de verjaardag van jullie zoon en ten tweede met het bereiken van Rome. Voorwaar een super prestatie! Hele fijne dagen met elkaar.
    Rob en Wilma

• 08 Mei 2014 - 17:19

Eric En Trees:

Op de eerste plaats proficiat voor jullie allemaal, met Emile ziin verjaardag.
    En jullie Annet en Paul met deze overwinning, petje af.Pracht prestatie!
    Lekker genieten deze dagen met zijn vieren!! Maar Zal geen probleem zijn.
    Hele fijne dagen,.Eric en Trees

• 08 Mei 2014 - 20:14

Wil Trouwborst:

Gefeliciteerd , heel,mooi verslag . Feliciteer Emile en Lydia van ons . En jullie met Emile .
    Hele gezellige dagen in Rome .
    Lieve groeten Kees en Wil

• 10 Mei 2014 - 08:38

Marianvdwel:

Beste Annet en Paul
    Wat fijn dat jullie gezond en wel zijn aangekomen. zoals we regelmatig konden lezen was het niet altijd gemakkelijk maar jullie hebben het gehaald en meestal genoten. gefeliciteerd.
    Wij vliegen dinsdagochtend vroeg naar Rome en gaan na een paar dagen Rome aan onze tocht naar huis beginnen.
    dank voor het meelezen en een goede thuiskomst.
    Jan en Marian (vrienden van Hans en Ton Pielkenrood)