Van Cluny naar Beaune - Reisverslag uit Beaune, Frankrijk van Paul en Annet ? - WaarBenJij.nu Van Cluny naar Beaune - Reisverslag uit Beaune, Frankrijk van Paul en Annet ? - WaarBenJij.nu

Van Cluny naar Beaune

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Paul en Annet

26 Mei 2014 | Frankrijk, Beaune

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie leuke reacties. Ik loop wat achter, wij hebben niet overal goede verbinding gehad.

Na een goed ontbijt en nog een praatje met de aardige eigenaresse van de Chambre D' Hotes rijden wij naar het "voie verte", het groene fietspad. Vroeger reed hier de trein,nu rijdt de
TGV ons zo snel rechts voorbij dat wij de trein amper zien, wel horen. Er staan na elke paar km zelfs bankjes langs de route.
De oude stationnetjes staan er nog met plaatsnaam en al. Sommige zijn leeg en vervallen, andere zijn nu woonhuizen.
Het is een mooi fietspad, vlak, eindelijk kunnen wij eens fietsen.
Op een gegeven moment stond er een heel hoge "paal" langs het fietspad. Die "paal" is nog uit de tijd dat hier stoom treinen reden.
De treinen werden d.m.v. deze paal voorzien van water.
Wij gaan via Taize, Malay, St. Boil naar Buxy en verlaten dan de voie verte. Even later wordt het donker en vallen er grote regendruppels. Wij zijn precies op tijd bij een restaurantje, een hoosbui. Als het bijna droog is fietsen wij weer door. Even later stoppen wij om de regenbroek toch maar aan te trekken.
Dan rijden wij een stuk door het bos, daarna een stuk langs een kanaal met meer dan 10 sluizen. Wij zien maar twee boten en geen een in de sluis. Via Chagny, Puligny, Montrachiet, Meursalt, Volnay, Pommard naar Beaune. Vanaf Chagny gaan wij door de wijngaarden van het Bourgogne gebied, het duurste wijngebied ter wereld.jammer genoeg regent het flink en dan ziet alles er triest uit. De wijnboeren zijn aan het werk, de uitlopers van de druif worden opgebonden, zodat de druif compact blijft.
Wij zien vakantie bangers zonder bagage heel langzaam fietsen, afstappen en gaan lopen. Halverwege een helling staat een busje, daar gaan de fietsen en zij zelf in. Anderen bellen voor een tweede busje. Als er een busje komt aanrijden en ons ziet, stopt het busje, maar wij fietsen naar Hotel Althanor. Na het douchen lopen wij Beaune in en zien een bordje Hotel Dieu.
Wij vragen binnen wat het is, het is een ziekenhuis voor de armen geweest. De armen werden hier gratis behandeld. Het ziekenhuis is in 1443 gesticht door kanselier Nicolas en zijn vrouw. In eerste instantie werden de kosten voor het ziekenhuis betaald uit de opbrengsten van de zoutmijnen, later werden de kosten voor het ziekenhuis betaald uit de opbrengsten van de wijngaarden van Hospices de Beaune (58 HA). Het ziekenhuis kreeg later ook veel giften. De laatste patiënt werd verpleegd in 1971.
In een grote kapel met open haard staan aan weerszijden bedden. Het doet denken aan het oude mannenhuis in Amersfoort, maar dan veel groter en het gebouw is veel luxer.
Er waren verschillende zalen, ook een zaal met 6 bedden, waar de rijke betalende patiënten verpleegd werden. Er was 1 arts aan het ziekenhuis verbonden. Er was een apotheek met mooie flessen in de kasten, een keuken, een vitrine met oude medische instrumenten. De borden en schalen waren allemaal van tin (kon omgesmolten worden) bestek was er niet, de zieken aten met hun handen. De verpleegsters werden opgeleid voor hun taak en streng gecontroleerd. Het gebouw is ook aan de buitenkant prachtig, veel dakkapellen en geglazuurde dakpannen in verschillende kleuren, zo gelegd dat er een patroon ontstond.
s' Avonds eten wij bij de Japanner. Als wij terug lopen naar het hotel begint het weer te regenen.
Toen wij Beaune infiltraten kwamen wij toevallig langs de fietsenmaker. Op maandag is hij dicht, maar morgenochtend vanaf 9.15 uur geopend.
Vandaag hebben wij 82 km gefietst.

Allemaal de hartelijke groeten van Paul en Annet

• 28 Mei 2014 - 20:39

Eric En Trees:

Hoi Annet en Paul.
    Fijn weer wat te horen van jullie, begrijp uit het verhaal dat Paul zijn fiets nog niet gerepareerd is.
    Jullie zien wel veel mooie dingen dat verhaal over het ziekenhuis, apart allemaal.
    Nog steeds regen bij jullie begrijpen we uit het verslag. Ook hier heeft het flink geregend. Komende dagen wordt het beter, dus vrijdag zon en temp. 19 a 20 graden.!!!
    Wat willen we nog meer ????

Jullie weer fijne reis en veel groeten van ons beiden

• 29 Mei 2014 - 11:11

Joke:

Dag Annet en Paul,

• 29 Mei 2014 - 11:14

Joke:

Hotel Dieu hebben wij jaren geleden met onze kinderen bezocht en daar ook ergens overnacht.
    Ik herinner mij een prachtig fresco op het kerkje er naast. Jammer dat het zo regent in die streek. Jullie regenpakken komen wel goed van pas en worden veel vaker gebruikt dan bij jullie lange trip door Azië.
    Heerlijk om eens een poos ontspannen te kunnen fietsen.
    Veel genoegen en de groetjes, Joke