Van Charmes naar Nancy - Reisverslag uit Nancy, Frankrijk van Paul en Annet ? - WaarBenJij.nu Van Charmes naar Nancy - Reisverslag uit Nancy, Frankrijk van Paul en Annet ? - WaarBenJij.nu

Van Charmes naar Nancy

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Paul en Annet

31 Mei 2014 | Frankrijk, Nancy

Hallo allemaal,

In het Carponien Hotel hadden wij gevraagd om om 7.30 uur te ontbijten. Dat was niet mogelijk. Wij hebben gisteren broodjes, yoghurt en jus d' orange gekocht, wij hadden geen ontbijt van de " vriendelijke" dame nodig. Vanmorgen gaan wij om 8.00 uur de fietsen pakken, die stonden in de achtertuin. Via het restaurant ga je naar de achtertuin en dan gewoon met de fiets door het restaurant. Wat schetst onze verbazing: een groepje Fransen is dan klaar met ontbijten.
Wij gaan nog even langs de bakker voor een stokbroodje, gisteren hadden wij ook kaas gekocht.
Wij fietsen weer langs een kanaal met sluizen, zonder boten.
Van Charmes naar Gripport, daar gaan wij door het bos naar Virecourt, dan door Bayon. In Bayon geen hotel gezien, wij hadden eerst gisteren door willen fietsen en de gok nemen dat er wel een slaapgelegenheid was.
Van Bayon door het bos naar Crevechamps, Tonnoy.
In Charmes bij het VVV heeft Paul gevraagd waar een fietsenmaker zit, die is in de buurt van Richardmenil.
Wij komen aanfietsen bij een restaurant, daar vraagt Paul weer waar de fietsenmaker zit. Twee km verder op. Ik blijf bij het restaurant, terwijl ik Paul nakijk bedenk ik te laat: hij had zijn fietstassen bij mij kunnen achterlaten, dat fietst een stuk lichter.
Het is dan 11.30 uur, om 12.15 uur belt Paul " hij is net bij de fietsenmaker, het was geen twee km, maar het zijn er acht op een flink heuvelige weg. De achterband voelt aan alsof er nog een slag in het wiel zit. Soms is dat te verhelpen door de band heel hard op te pompen. De fietsermaker heeft zijn best gedaan, maar kreeg de band niet meer goed. Er zit weer een nieuwe achterband om en nu is het probleem verholpen. Een aardige fietsenmaker, Paul hoefde alleen maar de band te betalen.
Als Paul terug komt, zit ik lekker in de zo'n met een drankje.
Het lijkt wel vakantie. Wij gaan door, weer over een onverhard stuk, weer een " jaagpad", zoals de paden langs het kanaal genoemd worden.via Laneuveville bereiken wij Nancy. In de stad is het een drukte van belang, er zijn demonstrerende mensen in auto's die luid toetererend aandacht vragen.als wij een hotel gevonden hebben gaan wij het centrum in.
Wij komen langs een grote kerk, waar de bruiloftsgasten binnen komen. Het grote orgel wordt bespeeld en even later zien wij ook het bruidje. Dan lopen wij naar het Place Stanilas, een groot en gezellig plein, waar veel terrasjes zijn. Het stadhuis is er ook, er staan mensen op het balkon van het stadhuis. Je kunt erin, boven zijn mooie beschilderingen. Op de trap in het stadhuis worden foto's gemaakt van verschillende bruidsparen. Wij zoeken een plekje in de zo'n op een terras en zitten daar mensen te kijken.
Het is druk op het plein. Wij zijn de vooraankondiging van een koren festival voor vanavond.
Eind van de middag nog het oude gedeelte en de Kathedraal gezien. De kathedraal is van buiten voor meer dan de helft schoongemaakt, vanbinnen zijn ze de glas in lood ramen aan het restaureren, de ramen die erin zitten zijn prachtig. In de kathedraal is een kerkdienst aan de gang.
Nancy is een mooie stad, gezellig druk. Wat een contrast met de soms uitgestorven plaatsjes waar wij door heen rijden.
Wij gaan tegenover de ingang van de Kathedraal bij een Italiaan eten. Als wij terug lopen richting het plein, is het concert al begonnen, er staat een groot podium, er staan grote schermen en het ziet zwart van de mensen.
Het is het 17 de internationale korenfestival. Wij hebben tot ca. 22.30 uur staan kijken. Of er uit Nederland ook een koor mee deed???
Wij hebben een leuke dag gehad, goed weer, zonnig, ' s middags 19 graden, dus een prima temperatuur om te fietsen.
Paul heeft 75 km gefietst, ik 59.

Allemaal weer de hartelijke groeten van Paul en Annet

Paul en Annet

Fietsen naar Rome en daar 7 mei aankomen,want dan komen Lydia en Emile naar Rome vliegen. 8 mei samen de verjaardag van Emile vieren. Na een paar dagen samen Rome te hebben bekeken, vliegen Lydia en Emile weer naar huis. Wij fietsen naar de kust. Vandaar met een Ferry naar Sardinië,Corsica en Zuid-Frankrijk. Vanaf Marseille tot Avignon met de trein en dan fietsen wij weer naar huis terug.

Actief sinds 26 Maart 2014