Van Dinant naar Diest - Reisverslag uit Diest, België van Paul en Annet ? - WaarBenJij.nu Van Dinant naar Diest - Reisverslag uit Diest, België van Paul en Annet ? - WaarBenJij.nu

Van Dinant naar Diest

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Paul en Annet

06 Juni 2002 | België, Diest

Hallo allemaal,

Op donderdag 6 juni vertrekken wij zonder ontbijt uit het Ibis Hotel. Het ontbijt kost €14 p.p. In het hotel en elders in de stad
€5,50 a €6 p.p..
Wij gaan naar het restaurantje dat Paul gisteren gezien heeft, het gaat om 8.00 uur open. De deur staat open, het brood is naar binnen gebracht, maar het licht blijft uit. De serveerster is er niet, wij wachten nog een tijdje en gaan dan naar zijn concurrent, want wij willen gaan fietsen.
Wij hebben bedacht dat het erg fijn zou zijn om Lydia en Emile nog even te zien, voordat zij maandagmorgen vroeg vertrekken naar Brazilië. Wij hebben nog drie dagen om ca. 310 km af te leggen. Moet kunnen, wij krijgen geen lange stijgingen meer.
Als wij uit Dinant weg fietsen zegt Paul: de huizen aan de overkant lijken wel de KLM huisjes. De huizen zijn smal en vijfhoog. Wij fietsen langs de Maas over het jaagpad. Er is een slecht stuk met kinderkopjes, de plaatselijke autoriteiten vinden dat er geen mooi fietspad van gemaakt mag worden, want het wordt beschouwde als cultureel erfgoed. Dat stuk fietspad slaan wij over en gaan over de asfaltweg.
Van Dinant via Hun, Profondeville naar Wepion. Vanaf Wepion rijden wij over RAVel 2. Een RAVel fietspad gaat over een oude spoorwegbedding of over dijken. Het stuk waar wij fietsen is een oude spoorwegbedding, er staat nog een enkel station, het pad gaat als een kaarsrechte lijn door het landschap.
In Namen drinken wij wat op de hoek waar de Maas en de Sambre bij elkaar komen.
Bij Hoegaarden (van de bierbrouwerij) beginnen de knooppunten.
Wij fietsen langs de suikerfabriek in Tienen.
Wij stoppen vandaag in Halen of in Diest, in beide plaatsen zijn overnachtingsmogelijkheden.
Buiten het centrum van Diest ligt het Begijnhof, Diest is 6 km verder dan Halen, maar wel leuker. Het is geen klein hofje, het is meer een oud wijkje met een kerk, die aan de buitenkant in de steigers stond en is een kruidentuintje. Veel huizen zijn wit geschilderd, boven de buitendeuren Maria beeldjes etc.
In het centrum gaan wij een hotel zoeken, wij slapen in De Fransche Croon. Diest heeft een gezellig druk centrum. De temperatuur is nog lekker, wij gaan buiten eten.
Vanmorgen ben ik met de dikke trui aan vertrokken en in de loop van de dag is de trui de fietstas in gegaan.wij hebben het droog gehouden vandaag. Wij hebben vandaag 108 km gefietst.

Hartelijke groet,

Paul en Annet

Paul en Annet

Fietsen naar Rome en daar 7 mei aankomen,want dan komen Lydia en Emile naar Rome vliegen. 8 mei samen de verjaardag van Emile vieren. Na een paar dagen samen Rome te hebben bekeken, vliegen Lydia en Emile weer naar huis. Wij fietsen naar de kust. Vandaar met een Ferry naar Sardinië,Corsica en Zuid-Frankrijk. Vanaf Marseille tot Avignon met de trein en dan fietsen wij weer naar huis terug.

Actief sinds 26 Maart 2014